Czy na pewno ruch to zdrowie?

Coraz dłuższe i cieplejsze dni motywują nas do rozpoczęcia swojej przygody z aktywnością fizyczną. W pogoni za wymarzoną, wakacyjną sylwetką rozpoczynamy intensywne treningi, często zapominając, że nasz organizm nie jest przyzwyczajony do takiego wysiłku. Narażamy się wówczas na liczne kontuzje i urazy, których konsekwencje mogą doskwierać nam latami.

Od zawsze spotykamy się ze stwierdzeniem, że sport to zdrowie. Aktywność fizyczna, zaraz obok zbilansowanej diety, stała się jednym z filarów zdrowego stylu życia. Regularny ruch wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie, utratę zbędnych kilogramów, poprawę krążenia krwi i wiele innych aspektów. Nie możemy jednak zapominać o drugiej stronie medalu. Szacuje się, że rocznie około 6 mln osób korzysta z leczenia szpitalnego na skutek uszkodzeń spowodowanych wysiłkiem fizycznym.1



  • Wakacyjny sport - czy wyjdzie nam na zdrowie?

  • Siłownia - dobry pomysł na rozpoczęcie aktywnego trybu życia.

  • Przed treningiem pamiętaj o rozgrzewce!


Pamiętaj o prawidłowym przygotowaniu się do wakacyjnych aktywności.

Wakacyjne wyjazdy motywują nas do próbowania nowych rzeczy zarówno w strefie kulinarnej, jak i w kwestii aktywności fizycznej. Letnie sporty, takie jak górskie wędrówki, siatkówka plażowa, surfing, wakeboarding, narciarstwo wodne, wydają się być świetną odskocznią od codziennej rutyny. Chęć zaimponowania znajomym, posiadania najlepszego wakacyjnego zdjęcia oraz podniesienia poziomu adrenaliny i endorfin przysłaniają nam aktualny stan naszej kondycji. A po miesiącach spędzonych przy biurku lub na kanapie nie jest ona najlepsza! Planując wzmożoną aktywność fizyczną pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu! Jego brak może dać o sobie znać w bolesny sposób, w najbardziej niespodziewanym momencie. Wakacyjne kontuzje nie tylko potrafią popsuć nam plany urlopowe, ale też wpływają negatywnie na nasze zdrowie przez długi okres po zakończeniu wypoczynku.


Siłownia - co warto wiedzieć?

Siłownie z roku na rok zyskują na popularności. Nic dziwnego, skoro zachęcają nas szeroką gamą zajęć, rabatami i całodobową dostępnością przez siedem dni w tygodniu. Dodatkowo ćwiczenia koncentrują się wokół osobistej motywacji i samodzielnej pracy. Siłownia jest odpowiednim miejscem do rozpoczęcia regularnych treningów, aczkolwiek należy pamiętać o ich umiarkowanej intensywności. Urazy powstałe podczas takich treningów występują rzadziej w porównaniu z treningami o wysokiej intensywności.4 Za najbardziej urazogenny uważa się pierwszy rok ćwiczeń na siłowni – najczęściej narażeni jesteśmy na urazy tkanek miękkich, czyli mięśni, więzadeł i stawów. Wraz z biegiem czasu i zdobywanym doświadczeniem częstość kontuzji maleje. Związane jest to z rosnącą świadomością ruchu, poprawą techniki wykonywania ćwiczeń, poprawą siły mięśniowej i wzmocnieniem tkanek.5


Rozgrzewka nie tylko w wakacje.

Niezależnie od tego czy zdecydujesz się na ekstremalne wakacyjne sporty, czy też na spokojny trening na siłowni, to powinieneś pamiętać, że trening zaczyna się w głowie. Aktywność fizyczna powinna sprawiać nam przyjemność i budzić w nas entuzjazm. w momencie, gdy jesteśmy mentalnie gotowi na wysiłek fizyczny sprawia on nam więcej satysfakcji i motywuje nas do dalszego działania. w kolejnym kroku powinniśmy zadbać o odpowiedni, wygodny strój do ćwiczeń. Najważniejszym jest, aby nie krępował on naszych ruchów. Po prawidłowym psychicznym nastawieniu się, wyborze ubrań oraz przygotowaniu wody możemy przejść do rozpoczęcia rozgrzewki. Stanowi ona bardzo ważny element każdego treningu. Dzięki niej przygotowujemy do wysiłku stawy, mięśnie oraz więzadła. Ich odpowiednie rozgrzanie przed treningiem zmniejsza ryzyko powstawania urazów podczas ćwiczeń.

Aby zapobiec kontuzjom oraz ich przyszłym, poważniejszym konsekwencjom powinniśmy wzmacniać nasze stawy zanim odczujemy dyskomfort. Do suplementów diety wspierających stawy (w każdym wieku!)* należą m.in. Flexistav Xtra oraz Felxtrum. w swoim składzie zawierają one chondroityne, która jest jednym z głównych składników chrząstki stawowej. Pamiętaj o prawidłowej suplementacji na co dzień, szczególnie w połączeniu z aktywnościami fizycznymi! Odpowiednio zaplanowane treningi wniosą wiele dobrego do naszej codzienności - wpłyną na poprawę naszej sylwetki, samopoczucia i ogólnego stanu zdrowia. Pomimo zagrożeń w postaci kontuzji, nie powinniśmy rezygnować z ruchu. Natomiast powinniśmy pamiętać przede wszystkim o zdrowym rozsądku i odpowiednim przygotowaniu dzięki czemu zmniejszymy ryzyko wystąpienia urazów.

*Dla osób dorosłych, nie zaleca się stosowania u dzieci i kobiet w ciąży.

Piśmiennictwo

  1. R. Złotkowska, M. Skiba, A. Mroczek, T. Bilewicz-Wyrozumska, K. Król, K. Lar, E. Zbrojkiewicz – Negatywne skutki aktywności fizycznej oraz uprawiania sportu (dostęp: http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2015/hyg-2015-1-041.pdf, 29.06.2021 r.)

  2. M. Kallinen, M. Alen – Sports - related injuries in eledery men still active in sports (dostęp: https://bjsm.bmj.com/content/28/1/52, 30.06.2021 r.)

  3. Samborski W., Brzosko M. - Reumatologia praktyczna. (Wolters Kluwer Polska, Kraków 2011; 279–291)

  4. W. F. Hejna, A. G. Rosenberg, D. J. Buturusis, A. Krieger – The Prevention of Sports Injuries in High School Students Through Strength Training (dostęp: https://www.researchgate.net/publication/232182455_The_Prevention_of_Sports_Injuries_in_High_School_Students_Through_Strength_Training, 30.06.2021 r.)

  5. K. Pałka – Zagrożenia urazami osób korzystających z usług oferowanych przez kluby fitness (dostęp: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Przeglad_Naukowo_Metodyczny_Edukacja_dla_Bezpieczenstwa/Przeglad_Naukowo_Metodyczny_Edukacja_dla_Bezpieczenstwa-r2013-t-n4/Przeglad_Naukowo_Metodyczny_Edukacja_dla_Bezpieczenstwa-r2013-t-n4-s255-261/Przeglad_Naukowo_Metodyczny_Edukacja_dla_Bezpieczenstwa-r2013-t-n4-s255-261.pdf, 30.06.2021 r.)