Stres – czy jest się czego bać?

Nie każdy stres jest zły! Organizm może reagować na pewne sytuacje również stresem pozytywnym – kumulując energię i mobilizację do działania. Co jeśli jednak częściej doświadczasz stresu negatywnego? Jakie czynniki go wywołują? Jak jego objawy wpływają na Twój organizm? Jakie mogą być jego długofalowe skutki? Zapoznaj się z materiałem i dowiedz się, co jest głównym źródłem stresu dla Polaków.

0%

Polacy a stres

Stres jest to zespół reakcji organizmu na zdarzenia, które zakłócają jego równowagę i wystawiają na poważną próbę lub przekraczają jego zdolność radzenia sobie1.

98% Polaków odczuwa stres, w tym niemal 50% co najmniej raz w tygodniu.


Częściej stresują się kobiety – 74% raz w tygodniu lub częściej, a aż 22% codziennie2.

Stresory w codziennym życiu1:

środowiskowe np. powódź, huragan, trzęsienie ziemi, nawałnice, susza, silne mrozy, burze

psychologiczne np. ciąża, rozwód, przeprowadzka, utrata bliskiej osoby, utrata pracy, awans, zmiana szkoły, zmiana pracy

społeczne np. zagrożenie wojną, epidemie, recesja gospodarcza, przestępczość, bezrobocie, alkoholizm, narkomania

Głównym źródłem stresu dla Polaków jest życie prywatne, m.in.: problemy finansowe, choroba kogoś w rodzinie, choroba dziecka, zarządzanie budżetem domowym2

Jak reagujemy na stres1?

  • Faza alarmowa reakcja zaskoczenia i niepokoju z powodu konfrontacji z nową sytuacją
  • Faza przystosowania (odporności) Organizm uczy się skutecznie radzić sobie ze stresorem. Jeśli poradzimy sobie z trudną sytuacją, wszystko wraca do normy.
  • Faza wyczerpania Przewlekły stres powoduje wyczerpanie, co może prowadzić do chorób psychosomatycznych.

Czy każdy stres jest zły1?

  • Stan dobrego samopoczucia, w jakim umysł i ciało osiągają maksimum swoich możliwości.
  • Stres konstruktywny, związany ze szczytem formy. Czujemy się dzięki niemu zmotywowani.
  • Występuje np. w związku z egzaminami, uprawianiem sportów czy podczas innych ważnych wydarzeń.
  • Stan nadmiernego obciążenia, kiedy długotrwale napięcie nie zostaje skutecznie rozładowane.
  • Przedłużający się jest szkodliwy, może być przyczyną pojawienia się chorób psychosomatycznych.
  • Bywa wynikiem nadmiaru trudnych spraw i zdarzeń. Występuje np. w związku z nadmiernymi wymaganiami, z utratą pracy, chorobą.

Z badań wynika, że Polacy zdecydowanie częściej dostrzegają negatywne niż pozytywne skutki stresu2.

Jakie mogą być negatywne skutki stresu1?

zaburzenia snu

wymioty

niestrawność

zwolniony refleks

suchość w ustach

zaburzenia koordynacji ruchowej

drżenie rąk

lęk

zaburzenia koncentracji

podwyższone ciśnienie krwi

spadek sprawności intelektualnej

zaburzenia w aktywności seksualnej

zmiana apetytu

ciągłe uczucie zmęczenia

frustracja, przygnębienie

Stres jest nieuniknioną częścią życia i dotyka każdego. Nie jest możliwe życie bez stresu. Nowoczesne społeczeństwo narzuca naszemu życiu szybkie tempo1.

Każdy człowiek staje wobec wyzwań, jakie stwarza środowisko i które wynikają z osobistych potrzeb. Trzeba sobie z nimi radzić, aby przetrwać i dobrze funkcjonować1.

Piśmiennictwo

1. Olejnik K., Olejnik Sz., Stres psychologiczny. Przyczyny, reakcje organizmu, skutki i osobowościowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem, http://www.publikacje.edu.pl/pdf/12179.pdf, dostęp 04.06.2020
2. Polacy a stres Raport z badania ilościowego, GFK, Warszawa, 23 marca 2016, https://docplayer.pl/31320826-Polacy-a-stres-raport-z-badania-ilosciowego-warszawa-23-marca-gfk-august-10-2016-polacy-a-stres.html, dostęp 15.04.2020

Zobacz również:

Artykuł

Obawiasz się podwyższonego poziomu cholesterolu? – sprawdź co sam możesz dla siebie zrobić

Jak dbać o prawidłowy poziom cholesterolu? Poznaj praktyczne wskazówki, zapoznając się z artykułem.

Czytam
Infografika

Lęk i strach – najważniejsze informacje

Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat stresu i lęku. Poznaj najczęstsze zaburzenia lękowe oraz sposoby radzenia sobie z lękiem.

Czytam

Zobacz również: