Odporność – jak o nią dbać?

Jesień, a wraz z nią chłodniejsze i coraz krótsze dni zagościły w naszej codzienności na dobre. W tym okresie należy zwrócić szczególną uwagę na wsparcie naszej odporności, która odgrywa ważną rolę w zwalczaniu drobnoustrojów powodujących liczne choroby. Jak wspierać odporność? Jak skutecznie bronić się przed wirusami? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam przetrwać infekcyjny sezon, a także zbliżającą się wielkimi krokami zimę.


System odpornościowy młoda dziewczyna uśmiechnięta z pomarańczami
  • Jakie działania wpływają negatywnie na naszą odporność?

  • Które produkty spożywcze wzmacniają nasz układ odpornościowy?

  • Pożyteczna flora bakteryjna jelit jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu1.


Zdrowy tryb życia kluczem do prawidłowej odporności.

Odporność możemy osłabić na wiele sposobów. Głównymi czynnikami działającymi na jej niekorzyść są używki takie jak alkohol i papierosy2. Zastanawiasz się, jak to jest możliwe? W dymie tytoniowym znajduje się ponad 4 tysiące związków chemicznych3. Wdychając je osłabiamy błony śluzowe, które stanowią pierwszą linię obrony przed zarazkami2. Podobnie sytuacja wygląda z alkoholem. Substancja przenikając do naszej krwi, a także układu limfatycznego niszczy znajdujące się w nich komórki odpornościowe4. Kolejnymi czynnikami działającymi negatywnie na naszą odporność są m.in.: nieregularny tryb życia, niezdrowe odżywianie, nadmiar stresu, brak odpowiedniej ilości snu, częste podróże i zmiany klimatu2. Przyczyniają się one do przemęczenia organizmu, który staje się wówczas podatniejszy na infekcje2. Pewnie wzruszasz ramionami, no bo kto ma aż tak idealne i zrównoważone życie. Tak, nie jest to proste i na pewno nie uda Ci się wprowadzić wszystkiego naraz. Zacznij od drobnych kroków, dobrych dla Ciebie i Twojej odporności – może praktyka jogi 2 x w tygodniu?


Warzywa, owoce, a także ryby są bogate w wartościowe składniki odżywcze.

Skoro nieprawidłowa dieta osłabia nasz układ odpornościowy, to działa to także w drugą stronę – zbilansowana i prawidłowo skomponowana dieta wspiera jego właściwe funkcjonowanie2. Jakie produkty wspierają naszą odporność? Z całą pewnością te bogate w witaminę C oraz B-karoten1. Do warzyw i owoców będących dobrym źródłem wymienionych witamin zaliczyć możemy: czarne porzeczki, brokuły, brukselkę, paprykę czerwoną i zieloną, szpinak, jarmuż, truskawki, kiwi, pomarańcze, cytrynę, marchewkę, natkę pietruszki1. To tylko niektóre z produktów, a już dają nam możliwość przygotowania wielu zróżnicowanych potraw i koktajli! Do naszej diety powinniśmy także włączyć produkty, wykazujące działanie bakterio i grzybobójcze, takie jak czosnek i cebulę5. Warto także pamiętać o potrawach bogatych w witaminę D, a także kwasy tłuszczowe omega-31. Odnajdziemy je w głównie w rybach morskich, czyli śledziach, łososiu, sardynkach, makrelach oraz tuńczyku1.


Jak w naturalny sposób zwiększyć zdolność obrony immunologicznej jelit?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że 70% wszystkich komórek odpornościowych organizmu znajduje się w jelitach, a bakterie probiotyczne są niezwykle ważnym składnikiem układu odpornościowego przewodu pokarmowego6. Stosowanie probiotyków pomaga w zachowaniu równowagi mikroflory jelitowej7. Do naturalnych probiotyków zaliczamy kiszonki oraz fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurt, kefir oraz maślankę1. Produkty z pierwszej, jak i z drugiej grupy zawierają bakterie fermentacji mlekowej, które stymulują wzrost korzystnej mikroflory jelitowej1. Wspomniane bakterie podczas procesu fermentacji wytwarzają witaminę C, która dodatkowo wspiera odporność całego organizmu1.

Apteki oferują nam szeroką gamę produktów wspierających naszą odporność - witaminy, minerały, preparaty probiotyczne w sezonie infekcyjnym witają nas od samego wejścia. Wartymi uwagi produktami, które wspierają naszą odporność pochodząca z jelit są Tributron oraz Osłonka. Osłonka to rodzina nowoczesnych synbiotyków (czyli połączenie probiotyku i prebiotyku), a część preparatów zawiera dodatkowo również witaminę C! Dostosowane są one do potrzeb pacjentów w każdym wieku, uzupełniają dietę w trakcie i po antybiotykoterapii, pomagają w zachowaniu równowagi mikroflory jelitowej. Natomiast Tributron, to połączenie pięciu wyselekcjonowanych szczepów bakterii kwasu mlekowego oraz kwasu masłowego, który pełni funkcje ochronne wobec przewodu pokarmowego. Pomaga w zachowaniu mikroflory jelitowej, stanowi uzupełnienie diety osób stosujących dietę lekkostrawną i niskobłonnikową, a także jest polecany dla osób z wrażliwością jelit.

Dbajmy o nasz organizm każdego dnia i eliminujmy ryzyko wystąpienia chorób oraz infekcji. Wspierajmy nasz układ immunologiczny, aby skutecznie chronił nas przed wirusami, bakteriami i grzybami. A zaoszczędzony, dzięki braku infekcji, czas poświęćmy na spacery z najbliższymi po malowniczych parkach, lasach i alejkach.


Piśmiennictwo

  1. Dr n. med. D. Wnęk – „7 produktów żywnościowych wspomagających odporność” (dostęp: 25.10.2021 r. - https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/138515,7-produktow-zywnosciowych-wspomagajacych-odpornosc)

  2. Prof. L. Mastalerz – „Od czego zależy odporność?” (dostęp: 25.10.2021 r. - https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc)

  3. M. Libiszowska – „Dlaczego palenie jest szkodliwe?” (dostęp: 25.10.2021 r. - http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/210-dlaczego-palenie-jest-szkodliwe.html)

  4. I. Alexis – „The Effect Of Alcohol Abuse On The Immune System” (dostęp: 25.10.2021 r. - https://vertavahealth.com/alcohol/effect-on-immune-system/)

  5. T. Jeżewski – „Czosnek i cebula – antybiotyki bez recepty” (dostęp: 25.10.2021 r. - https://tomaszjezewski.pl/cebula-czosnek-antybiotyki-o-ktorych-sie-dowiesz/)

  6. B. Tokarz-Deptuła, W. Deptuła – „Probiotyki, a układ odpornościowy przewodu pokarmowego ssaków”, Post. Mikrobiol, 2017, 56, 2: 157-162

  7. K. Mojka – „Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje”, Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549