Droga do zdrowego stylu życia

Na pewno znacie przysłowie Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Zdecydowanie warto o nim pamiętać w kontekście utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Podwyższony cholesterol nie jest chorobą, ale czynnikiem ryzyka, który może przyczynić się do rozwoju miażdżycy, a w dalszej perspektywie do udaru niedokrwiennego mózgu lub zawału serca1. Konsekwencje zaniedbań tego obszaru zdrowia mogą być więc niezwykle poważne.

Wyjaśnijmy sobie, czym jest cholesterol i jaką rolę pełni w organizmie. Sprawdźmy, dlaczego może być groźny dla naszego zdrowia i dowiedzmy się, jak możemy zadbać o jego prawidłowe stężenie, by minimalizować ryzyko chorób układu krążenia. Zapraszamy do lektury – razem wyruszmy w drogę do zdrowego stylu życia!



  • Cholesterol jest konieczny dla utrzymania zdrowia – pełni w organizmie człowieka szereg ważnych funkcji2.

  • Do najpoważniejszych konsekwencji zaburzeń lipidowych zalicza się udar niedokrwienny mózgu i zawał mięśnia sercowego, które mogą zakończyć się zgonem1.

  • Zdrowy styl życia jest wyborem, którego powinniśmy dokonać już dziś, by w przyszłości cieszyć się dobrym samopoczuciem3.


Funkcje cholesterolu

Cholesterol jest lipidem, czyli związkiem tłuszczowym, występującym we wszystkich komórkach organizmu. W większości produkuje go wątroba, ale dostarczamy go również z pożywieniem. Choć istnieją mity, które przysporzyły cholesterolowi złej sławy, to pełni on w ciele człowieka szereg ważnych funkcji – służy do produkcji hormonów, wchodzi w skład osłonek włókien nerwowych, jest wydzielany przez wątrobę do żółci, ułatwiając trawienie, a także bierze udział w wytwarzaniu i przyswajaniu witaminy D2.

Cholesterol nie rozpuszcza się w wodzie oraz we krwi, więc w krwioobiegu funkcjonuje jako składnik różnego typu lipoprotein, czyli cząstek białka i tłuszczów, z których wyróżnia się m.in. lipoproteiny o dużej gęstości, czyli HDL (potocznie dobry cholesterol) i małej gęstości, czyli LDL (potocznie zły cholesterol)4.

Należy dążyć do utrzymania wysokiego wskaźnika dobrego cholesterolu i niskiego złego. Frakcja HDL dostarcza cholesterol do wątroby, gdzie ten ulega metabolizowaniu, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka sercowo-naczyniowego. Natomiast frakcja LDL transportuje cholesterol z wątroby do mięśni organizmu5.


Gdy cholesterol nie jest w normie

Gdy dochodzi do odkładania się nadmiaru cholesterolu LDL w ścianach naczyń tętniczych, tworzą się blaszki miażdżycowe. W konsekwencji ich pęknięcia i przedostania się do krwioobiegu, przepływ krwi zostaje zablokowany, a komórki, do których nie został dostarczony tlen i składniki odżywcze, zaczynają obumierać. Tak powstaje zawał mięśnia sercowego lub udar niedokrwienny mózgu4,6.

Zawały serca doprowadzają do nawet 90 tys. zgonów Polaków rocznie7! Winny jest przede wszystkim brak profilaktyki i niewłaściwy styl życia. Złe nawyki żywieniowe, brak aktywności fizycznej, ignorowanie chorób przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, przyczyniają się również do udarów niedokrwiennych8,9. Podniesiony poziom cholesterolu powinien nas zaalarmować i skłonić do wizyty u lekarza oraz zmian w naszym życiu, nim nagle przyjdzie się nam z nim pożegnać.


Zdrowy styl życia

Ważnym elementem w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu jest dieta, przede wszystkim mająca na celu zredukowanie ilości cholesterolu w pożywieniu. Należy ograniczyć tłuszcze zwierzęce i cukry proste, a włączać do jadłospisu produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce, rośliny strączkowe, ryby oraz chude mięso. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na ograniczenie spożycia alkoholu i rezygnację z palenia papierosów. Kolejnym punktem na drodze do zdrowego stylu życia jest aktywność fizyczna - wysiłek fizyczny powoduje zmniejszenie poziomu cholesterolu LDL i podwyższenie HDL, a także redukuje stężenie trójglicerydów. Ponadto ma udowodniony korzystny wpływ na całe spektrum chorób układu krwionośnego! Warto zasięgnąć porady lekarza, jeśli jesteśmy w grupie ryzyka hipercholesterolemii i wykonywać badania kontrolne. W razie potrzeby lekarz może zalecić przyjmowanie leków2,3.

Warto rozważyć stosowanie suplementów diety, wspierających utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, np. preparatów z monakoliną K, czyli naturalną statyną z fermentowanego czerwonego ryżu. Jednym z nich jest produkt LipiForma plus, zawierający oprócz monakoliny m.in. witaminy z grupy B (B6, B12), biorące udział w prawidłowym metabolizmie homocysteiny, której nieprawidłowe stężenie może być przyczyną miażdżycy10.

Wkroczenie na drogę do zdrowego stylu życia wpłynie nie tylko na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi i zmniejszenie ryzyka zawału serca, czy udaru niedokrwiennego mózgu, ale przyczyni się do ogólnego lepszego samopoczucia i wydłużenia czasu życia bez przewlekłych chorób11. Dbajmy o siebie, niezależnie od wieku, inwestując w naszą zdrową przyszłość.

Piśmiennictwo

  1. B. Cybulska, D. Szostak-Węgierek, Miażdżyca, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/chorobawiencowa/informacje/definicje/54556,miazdzyca (16.12.2020)

  2. I. Szadkowska, FAQ – cholesterol, dostęp: https://www.lipiforma.pl/lipi-prasowka/faq-cholesterol (16.12.2020)

  3. Cholesterol – rozkład jazdy, dostęp: https://www.lipiforma.pl/profilaktyka/cholesterol (16.12.2020)

  4. G. Kopeć, Co to jest cholesterol, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/chorobawiencowa/zapobieganie/62068,co-to-jest-cholesterol (16.12.2020)

  5. P. Herman, Cholesterol i triglicerydy – panel lipidowy, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/cholesterol/hipercholesterolemia/103924,cholesterol-i-triglicerydy-panel-lipidowy (16.12.2020)

  6. B. Błaszczyk, R. Czernecki, H. Prędota-Panecka, Profilaktyka pierwotna i wtórna udarów mózgu, Studia Medyczne, 2008, 9: 71-75

  7. M. Gierlotka i wsp., Zapadalność, leczenie, śmiertelność szpitalna i rokowanie 1-roczne w zawale serca w Polsce w latach 2009-2012 , Ogólnopolska Baza Danych AMI-PL

  8. I. Duraj, Udar: rozpoznawanie, metody leczenia i rehabilitacja, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/udar/udar-mozgu/167087,udar-rozpoznawanie-metody-leczenia-i-rehabilitacja (16.12.2020)

  9. W. Modrzejewski, W. J. Musiał, Stare i nowe czynniki ryzyka sercowo--naczyniowego — jak zahamować epidemię miażdżycy? Część I. Klasyczne czynniki ryzyka, Forum Zaburzeń Metabolicznych. 2010; 1(2):106-114

  10. Informacja o produkcie LipiForma plus, dostęp: https://www.lipiforma.pl/lipiforma-plus (16.12.2020)

  11. Z. Wojtasiński, Zdrowy styl życia wydłuża czas życia bez chorób, dostęp: https://www.mp.pl/pacjent/dieta/aktualnosci/224293,zdrowy-styl-zycia-wydluza-czas-zycia-bez-chorob (16.12.2020)